Som vi berättat tidigare planerar Coop Norge, som driver både dagligvaru- och fackhandel, att växa på nätet. En första lansering skulle ske under 2015 och först ut med e-handel av Coop:s kedjor blir nu Coop Obs Bygg och Coop Hypermarked.
– Det är ett spännande projekt. Detta är första lanseringen och fler av våra kedjor står på tur, men vi är redan mycket stolta över resultatet, säger Magne Solberg, CIO på Coop.
Binder ihop kedjorna
Till sin hjälp har man e-handelsbolaget Avensia som i augusti 2014 började arbetet med att ta fram en komplett omnikanal-lösning. Projektet har innefattat allt från ny design av hemsidan till integration med fysiska butiker och deras affärssystem
E-handeln binder även samman Coop:s olika butikskedjor med varandra så att kunden kan handla från flera olika kedjor samtidigt.
– Avensia har fått visa prov på sin kompetens under hela projektet, och vi är djupt imponerade, förklarar Magne. Det har varit en stor trygghet för oss med en leverantör som har så gedigen erfarenhet inom e-handel, säger Magne Solberg.