Coop Sverige omorganiserar och effektiviserar "för att bättre möta framtidens krav". Det meddelar bolaget i dag.
Vi befinner oss i en tid av snabba förändringar, som kräver att vi är flexibla och snabbfotade för att möta våra kunders och medlemmars unika behov. I den nya, allt mer individanpassade och digitaliserade omvärlden är det den som bäst känner sina kunder och anpassar sig till deras behov som förtjänar deras matinköp – och Coop satsar på att skapa marknadens bästa kundupplevelse, säger Magnus Johansson, vd på Coop Sverige AB, i ett uttalande.
En omorganisation som kommer med nedskärningar i personalstyrkan när bland annat affärsområdet Inköp och Kategori stöps och döps om. Dessutom slås marknads- och försäljningsavdelningen ihop, samtidigt som avdelningen för Hållbarhet och Kvalitet flyttas närmare ledningen.
Men exakt hur många som berörs när organisationen bantas vill Coop inte uttala sig om i dagsläget.
Vi befinner oss mitt i en process just nu, så hur stor numerären är kan vi inte säga än, säger Helena Esscher, presschef på Coop Sverige, till Ehandel
Kan ni ge ett hum om storleksordningen ungefär?
Nej, vi kommer inte att säga någonting, utan har respekt för den process som pågår. Vi säger ingenting innan vi vet var det landar. Den 1 november ska den nya organisationen vara igång.
Samtidigt ska affärsområdet Digital förstärkas "för ökad tydlighet och säkrat genomförande". Det digitala ska framgent genomsyra alla affärsområden, så att hela verksamheten är med på det digitala omställningståget.
Totalt sett ger det här en snabbfotad organisation, inriktad på samarbete och innovation, säger Magnus Johansson.