ANNONS

CoolStuffs kreativa sätt att sälja 3000 trasiga produkter

CoolStuffs kreativa sätt att sälja 3000 trasiga produkter
Nicklas Nangarra med äggen

Kreativ lösning på problemet.

ANNONS

Vad gör man när man råkat köpa in 3000 gigantiska chokladägg som sedan går sönder i hanteringen, eftersom de innehåller en alldeles för tung överraskning? Som tur är visar det sig att man nyligen har anställt Partykungens sociala medier-proffs Nicklas Nangarra och därmed kan ta hjälp av honom för att lösa problemet.

LÄS ÄVEN: Partykungens sociala medier-proffs går över till CoolStuff

"Absolut den största kampanjen"

Nicklas Nangarra, som alltså nyligen blev Country Manager för CoolStuff i Sverige, frontar en ny kampanj där e-handlaren försöker kränga 3000 potentiellt trasiga chokladägg. Med den lockande ämnesraden “Vi gjorde en episk tabbe - nu ger vi dig chansen att vinna ett SJUKT pris!”, inleder CoolStuff gårdagens nyhetsbrev om de söndriga äggen.

- Detta är absolut den största kampanjen jag hittills varit delaktig i sedan starten i januari. Vi fick in äggen precis innan Alla hjärtans dag och upptäckte ganska snabbt att många av äggen hade blivit "färdigkläckta" under resan hit från Italien, säger Nicklas Nangarra till Ehandel.se.

Levarantören hade tydligen rekommenderat en fjäderlätt överraskning medan CoolStuff hade valt en tyngre variant, något som Nicklas dock inte hade varit involverad i.

- Tillsammans brainstormade vi fram att vi helt enkelt får äga vårt misstag och vara tydliga med det i vår kommunikation.

Slänger in en tävling

Lösningen för att sälja skadade varor, eller vad CoolStuff kallar "färdigkläckta" ägg, är inte helt oväntat att sänka priset på dem. De har dock även lagt till en tävling som de kallar “Store Run”. En tävling som påminner om Media Markts 120-sekunders race, där man får plocka på sig så många varor man hinner under två minuter.

- Det finns inte många e-handlare som är bekväma med att sälja ut skadade produkter men med prissänkningen, tävlingen och öppenheten så blev det en riktigt lyckad kampanj.

De som köper ett, eller förhoppningsvis flera, ägg har möjligheten att vinna 60 sekunder i CoolStuffs butik i Malmö, där de då får plocka på sig så många varor de kan. I 15 stycken av de 3000 färdigkläckta äggen ska företaget nämligen ha lagt ner tävlingsbiljetter och tre av dessa kommer att få var sin Store Run-plats som inkluderar resa och boende.

Över tusen ägg på en dag

Hur har då kampanjen gått hittills? Vi frågade Nicklas hur många färdigkläckta ägg de har sålt:

- 1 200 på 24 timmar! Hur galet är inte det? Vi har fått många fina kommentarer från våra kunder som gillar hela grejen och fått sig ett gott skratt när de öppnade upp mailet, säger Nicklas Nangarra.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se