Efter förra årets säljhögtider som Singles Day, Black Friday och julhandeln, följt av alla returvändor efter julklappsafton är det äntligen dags för 2020:s första shoppingfest; Alla hjärtans dag.
Det är allt vanligare att man uppmärksammar någon man tycker om med andra presenter än blommor och choklad den här dagen, därför blir Alla hjärtans dag också allt viktigare, från år till år, för handlarna. En av dem som brinner lite extra för den här högtiden är prylföretaget CoolStuff.
Läget är mycket bra hos oss och vi fortsätter att sprida kärlek och glädje! säger Johan Norin, marknadschef på CoolStuff, till Ehandel och fortsätter:
Kärlek och glädje är just precis vad CoolStuff står för och därför älskar vi den här tiden på året lite extra. Alla hjärtans dag har i år gått väldigt bra tack vare en ypperlig leverans från våra team. Våra numera klassiska guldrosor och gosiga nallebjörnar är det som kanske sticker ut lite extra.
Förra året firade Partykungen en försäljningsökning med 40 procent från den första februari fram till den 14:e februari. Och i år har Partykungens Alla hjärtans dag-kategori ökat över 100 procent sedan första februari.
LÄS ÄVEN: Partykungen omsatte 6 miljoner under Alla hjärtans dag
Vi har en brokig blandning av Alla hjärtans dag-prylar hos oss. I år är det, precis som i fjol, lite udda och oväntade presenter som har gått bäst, till exempel pojk- & flickvänskudden, gigantisk peniskudde och belgiska chokladanusar, säger Joel Svensson, vd och grundare av Partykungen.
Utöver det säljer vi mängder av ballonger till Alla hjärtans dag. Vi kan se att många verkar byta ut den traditionella rosbuketten till en ballongbukett istället. Vår Alla hjärtans dag-försäljning har gått upp med mer än 100 procent, alltså mer än dubbelt i försäljning jämfört med i fjol.
Alla hjärtans dag är blomsterbranschens största säljhögtid under året, och Euroflorist är en av dem som har förberett sig ordentligt inför den här dagen.
Det här året har vi fokuserat på rörlig media och smart segmentering i vår digitala marknadsföring för att nå våra kunder med engagerande och relevanta budskap. Vi har även jobbat med ett datadrivet kundfokus i vår produktutveckling för att erbjuda det kunderna efterfrågar, säger Helene Adler, kommunikationschef på Euroflorist.
Helene berättar även om en ny trend som uppdagats sig inför högtiden, att kunderna har slutat planera och är mer spontana vilket gör att företaget måste förbereda sig på en orderanstormning.
Veckan runt Alla hjärtans dag är en av de mest intensiva på hela året och antalet ordrar stiger extremt mycket dag för dag, säger Helene Adler och fortsätter:
En utmaning som vi alltid har är att få kunderna att lägga beställningarna i god tid, men en trend i år verkar vara att många fönstershoppar och beställer senare än förra året. Det gör att vi måste ha is i magen och förbereda vårt floristnätverk, vi vet att ordrarna kommer men de kommer att komma sent.