Vi skrev tidigare i veckan om hur kvinnor älskar teknikprylar. En nyhet som baserades på en analys av nätbutiken CoolStuff. Samma butik upptar idag en helsida i Dagens Industri och den behandlar bland annat deras investeringar i sökord.
Deras prognos för julhandeln har tydligen fått räknas upp efter en satsning på 300 betalda sökord, med olika "jul-kombinationer", hos Google. Detta sägs vara den viktigaste faktorn bakom ökningen.
– Vi bjuder gärna högt på sökord för att ligga högt. Det genererar lönsamma affärer, säger Christian Omander, en av ägarna, till DI.
Dagens Industri rapporterar att CoolStuffs försäljningsprognos, som låg på en 40-procentig ökning, snabbt rasade samman och ska numera omräknad ligga på plus 70 procent.
De räknar med att dra in drygt halva årsomsättningen och större delen av vinsten, via julförsäljningen på nätet, med dessa nya siffror.
Källa: DI via Market
Bild: @ArnepaPosten