E-handlaren Coolstuff har under de senaste åren gått från klarhet till klarhet - och i takt med att företaget expanderade till nya länder, har omsättningen också ökat med miljon efter miljon. Nu står det klart att det senaste räkenskapsåret, som för Coolstuffs del tog slut den 31:a maj i år, inte var något undantag.
Lansering av ny sajt drog ut på tiden
Vi kan nämligen avslöja att företagets omsättning för helåret landade på 185,3 miljoner, vilket är en ökning på drygt 18 procent jämfört med förra årets 156,8 miljoner. Tillväxten är något sämre än den mellan åren 14/15 och 15/16, då företaget ökade sin omsättning med drygt 21 procent.
- Jag tycker att det är en ganska bra ökning med 18 procent, trots att vår .com-sajt har dragit ut på tiden. Förseningen gjorde att vi inte riktigt når önskad omsättningsökning på 24 procent. Men denna veckan börjar vi vår satsning med ny Country Manager på plats och vi trycker gasen i botten på .com-sajten. Kul! skriver delägaren Kajsa Knapp i ett mail till Ehandel.se.
Coolstuff har enligt sin årsredovisning gått från att sälja till Sverige, Norge, Finland, Danmark och Tyskland till att numera ha “hela världen” som sitt potentiella kundunderlag. Samtidigt har medelantalet anställda gått från 32 till 40 under de senaste tolv månaderna.
Tullkostnader påverkar
Vad gäller Coolstuffs resultat för året har det försämrats jämfört med året innan. Då nådde bolaget ett resultat (efter finansiella poster) på drygt 4,5 miljoner. Det kan jämföras med årets knappt 3 miljoner. Enligt Coolstuff beror den lägre siffran bland annat på tullrelaterade kostnader som ska ha uppstått under de senaste tre åren.
- Bolaget har i samband med en tullgranskning under räkenskapsåret uppmärksammats på att tillämpade importtullsatser till viss del behöver omprövas. Mot bakgrund av detta har en reservering avseende tidigare räkenskapsår gjorts med 2,3 Mkr, vilken belastar årets resultat, skriver företaget i sin årsredovisning.
"Höga kostnader för lager och logistik"
Men det finns fler anledningar till det svagare resultatet.
- Vi når inte önskat resultat under året på grund av att vi haft för höga kostnader bland annat förenat med lager och logistik. Som har med vår snabba tillväxt att göra. Det ändrar vi nu om och kommer kunna spara in en hel del där framöver, kommenterar Kajsa Knapp.