ANNONS

CoolStuff nådde 212 miljoner - ställer om för att öka omsättningen

Kajsa Knapp, ägare och medgrundare av CoolStuff
Fotograf: Kamilla Kraczkowski

"Genomgår en digital transformation".

ANNONS

Nu är CoolStuffs siffror för 2019 här. Bolaget har ett brutet räkenskapsår som sträcker sig från och med första maj 2019 till sista april 2020. Räknat på de 12 rullande månaderna på bokslutsadgen uppgår försäljningsökningen till 5,8 procent i fjol.

Omsättningen summerades till 212 miljoner kronor och resultatet gick från minus 223 000 kronor under 2018 till plus 247 000 kronor under 2019.

Vår försäljning har helt klart gynnats av pandemin. Folk stannar hemma och vill ha det skoj trots flera begränsningar i det vardagliga livet, säger Kajsa Knapp, ägare och medgrundare av CoolStuff, till Ehandel.

Generellt vill folk e-handla mer under pandemin för att slippa ge sig ut i affärer. Vi har sett flera trender och beteendeförändringar under den här perioden, till exempel större efterfrågan på pussel och spel. Saker till trädgården och friluftsliv säljer också mer, och fler väljer hemleverans. Vi har noterat högre konvertering och snittordervärde.

Kajsa berättar att månaderna april, maj och juni har gått extra bra för CoolStuff. Men sett ur ett större perspektiv har bolaget endast ökat mellan 4 och 8 procent årligen under de fyra senaste åren.

Vad beror det på?

Vi har tagit bort två satsningar under 2019, nämligen .com-sajten och maskeradsortimentet vilket har dragit ner omsättningen något. Nu satsar vi allt krut på våra lönsamma marknader, det vill säga Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland, svarar Kajsa.

Något som också påverkade försäljningen i fjol var en svagare julhandel samt svajande valutakurser.

Vår marginal har försämrats under året. Bland annat på grund av sämre valutakurser, dollar och norska kronan i vårt fall, eftersom vi köper in det mesta i dollar och vi säljer en hel del i NOK som varit svagare under året.

Men samtidigt som julhandeln inte levererade de nivåer som man hade hoppats på, har andra högtider tagit större plats och blivit starkare. Detta har CoolStuff snabbt agerat på och ställt om för att inte bara förlita sig på julhandeln.

Vi har varit väldigt beroende av julhandeln, som nu under några år har försvagats. Men vi har jobbat framgångsrikt med övriga säsonger, exempelvis alla hjärtans dag, påsk och sommar. Vi kommer fortsätta jobba hårt med dessa och det är väldigt positivt att vi idag har en jämnare försäljning över året och fler säsonger att förlita oss på.

Vi har många spännande saker på gång och har gjort en hel del förändringar för att öka lönsamheten och få upp omsättningen sista tiden. Det har gått riktigt bra och det fortsätter vi jobba med.

LÄS ÄVEN: CoolStuffs guldrosor gör succé – Partykungen dubblar säljet

Under det senaste halvåret har CoolStuff även jobbat på att sänka sina lagernivåer, vilket också har bidragit till resultatvändningen.

Det arbetet fortsätter vi också att jobba med det närmsta året, säger Kajsa och tillägger:

Från och med årsskiftet genomgår CoolStuff en digital transformation för att kunna jobba mer datadrivet i vår marknadsföring. Detta har redan börjat ge resultat i räkenskapsårets första månader vilket är roligt och vi tror på fortsatt bra resultat på grund av det framöver.

Hur ser det ut framåt? 

Nu har vi ett stort fokus på att leverera en mer spännande och inspirerande upplevelse och stärka relationen med våra kunder, så vi gör oss mindre beroende av köpt trafik, säger Kajsa och avslutar med:

Vi går ett spännande år till mötes!

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap