ANNONS

Coolstuff gör om allt: “Världen förändras och vi med den”

Johan Norin, CMO
Foto: Skärmdump/Coolstuff

"Fortfarande samma gamla folkliga Coolstuff".

ANNONS

Den som besökte den anrika e-handeln Coolstuff igår kan ha fått en smärre chock. Redan i maj så fick vi reda på att Coolstuff höll på att koka ihop en helt ny plattform, där de plockat russinen ur kakan när det kommer till tjänster.

LÄS ÄVEN: CoolStuff talar ut om att lämna det egna: “Vi släpper inte kontrollen”

Att den nya sajten skulle få ett uppfräschat utseende kunde man nog vänta sig men när den igår såg dagens ljus så fick vi även se en drastiskt förändrad grafisk profil.

Vad är tanken bakom den nya profilen?

Världen förändras och vi med den. Vi har till exempel rört oss från vissa sortimentskategorier och mot andra nya. Det fanns fog för såväl oss själva som för våra kunder att tydliggöra vem vi är, varför vi finns till och på vilket sätt vi kommunicerar, säger Coolstuffs marknadschef Johan Norin till Ehandel och tillägger:

Vi ville spetsa till kärnan i vårt varumärke och kommunikation. Vi ville lyfta våra sajter och säkerställa att rätt tonalitet lyser igenom i samtliga delar av kundresan. Men vi är fortfarande samma gamla folkliga Coolstuff. Av människor, för människor, med människor.

Johan Norin bekräftar också att det är den nya e-handelsplattformen, som aviserats tidigare, som gömmer sig bakom kulisserna.

Det är en ny e-handelsplattform som som innebär en helt omritad systemkarta - från affärssystemet hela vägen ut till kund. Det är också en ny varumärkesplattform i grunden, med tillhörande nya assets och styleguide, som ger en helt ny grafisk profil.

Coolstuffs nya logotyp (som dock finns i flera utföranden)

Coolstuffs gamla logotyp

Plattformen är alltså helt ny och den beskrivs som "ett gäng specialiserade system som sytts samman till en helhetsupplevelse för kunden”.

Även om den nya sajten nu sett dagens ljus så är Coolstuff mycket tydliga med att det fortfarande är ett pågående arbete.

Vi är inte är helt färdiga ännu. Allt är inte på plats. Sajterna är inte korrekt populerade och det kommer finnas en bugg här och kanske en där, avslutar Johan Norin.


Den gamla sidan från tidigare i år (källa: archive.org)

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap