ANNONS

Condé Nast vill sätta lite Glamour på sin E-handel

Condé Nast vill sätta lite Glamour på sin E-handel

Condé Nast, ett av världens största medieföretag, gillar e-handel. Koncernen har gjort en rad investeringar i e-handelsrelaterade företag samt startat egna nätbutiker. Nu är det dags för nästa satsning när deras magasin Glamour planerar att ta steget in i näthandelns värld.

ANNONS

Förlaget och mediehuset Condé Nast som bland annat äger Vogue, The New Yorker, GQ och Vanity Fair är inte främmande för e-handelns värld. Redan 2013 investerade deras tyska avdelning i e-handelssajterna Monoqi och ReneSim.

Samtidigt har Condé Nast International investerat 20 miljoner dollar i FarFetch.com, samt den franska marknadsplatsen Vestiaire Collective.

I somras slog man även ihop sitt tryckta, och digitala magasin Lucky, med e-handelssajten BeachMint och skapade ett nytt gemensamt företag, The Lucky Group. Nu är det dags för nästa E-handelssatsning.

Kan bli fler titlar

Den här gången är det tidningen Glamour som sägs vara redo att ta språnget in i e-handeln i någon form under året, med början i Storbritannien och USA.

De planerna offentliggjorde Karina Dobrotvorskaya, VD och redaktionell chef för varumärkesutveckling på Condé Nast, i förra veckan. Mycket mer detaljerad än så var hon dock inte.

– Det är ett gemensamt projekt för Condé Nast International och Condé Nast USA, som även kommer att omfatta fler av förlagets övriga titlar. Det kommer att starta i Storbritannien och USA senare i år och sedan sprida sig till alla marknader, säger Karina Dobrotvorskaya.

 

Källa: Fashion Times

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se