ANNONS

Condé Nast kombinerar innehÄll med E-handel

Condé Nast kombinerar innehÄll med E-handel

Condé Nast, ett av vÀrldens största medieföretag, ger sig pÄ allvar in i e-handelns vÀrld. Koncernens magasin Lucky kommer nÀmligen att gÄ samman med e-handelssajten BeachMint och skapa ett nytt gemensamt företag. Tillsammans hoppar man pÄ den senaste trenden med en mix av innehÄll och shopping.

ANNONS

Förlaget och mediehuset Condé Nast som bland annat Àger Vogue, The New Yorker, GQ och Vanity Fair tog redan förra Äret klivet in i e-handelns vÀrld. Först investerade deras tyska avdelning i e-handelssajterna Monoqi och ReneSim.

Sedan gav sig Àven Condé Nast International in i leken och investerade 20 miljoner dollar i FarFetch.com, samt den franska marknadsplatsen, Vestiaire Collective. Nu tar man det ett steg lÀngre och startar en egen nÀthandel.

Condé Nast meddelade i förra veckan att man slÄr ihop sitt tryckta, och digitala magasin Lucky, med e-handelssajten BeachMint och skapar ett nytt gemensamt företag, The Lucky Group.

– Jag ser fram emot att anvĂ€nda vĂ„r redaktionella kompetens till en ny plattform som kommer att inspirera tjejer och hjĂ€lpa dem att uttrycka sin personliga stil, och naturligtvis shoppa, sĂ€ger Eva Chen, redaktör och kreativ chef pĂ„ Lucky magazine.

En online-mix av erbjudanden

BeachMint grundades 2010 av Josh Berman, medgrundare av Myspace, samt serieentreprenören Diego Berdakin och Àr en e-handel med en prenumerationsbaserad affÀrsmodell med fyra egna varumÀrken, designersamarbeten och utvalda modemÀrken.

E-handlaren kommer att stÄ för för tekniken till den nya e-handelssajten, som Ànnu inte fÄtt nÄgot namn och ska lanseras i början av 2015. Tanken Àr att man med sajten ska kunna erbjuda konsumenter en online-mix av innehÄll, reklam samt rena e-handelserbjudanden.

– Satsningen speglar vĂ„ra visioner och vĂ„r tro pĂ„ styrkan i varumĂ€rket Lucky. Genom att lĂ€gga till en e-handelskomponent kan vi skapa den ultimata shoppingresursen och ge annonsör en möjlighet att nĂ„ sina kunder genom hela resan, sĂ€ger Robert A. Sauerberg, koncernchef för CondĂ© Nast.

 

KĂ€llor: AdWeek, MalayMail

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se