Förlaget och mediehuset Condé Nast som bland annat äger Vogue, The New Yorker, GQ och Vanity Fair tog redan förra året klivet in i e-handelns värld. Först investerade deras tyska avdelning i e-handelssajterna Monoqi och ReneSim.
Sedan gav sig även Condé Nast International in i leken och investerade 20 miljoner dollar i FarFetch.com, samt den franska marknadsplatsen, Vestiaire Collective. Nu tar man det ett steg längre och startar en egen näthandel.
Condé Nast meddelade i förra veckan att man slår ihop sitt tryckta, och digitala magasin Lucky, med e-handelssajten BeachMint och skapar ett nytt gemensamt företag, The Lucky Group.
– Jag ser fram emot att använda vår redaktionella kompetens till en ny plattform som kommer att inspirera tjejer och hjälpa dem att uttrycka sin personliga stil, och naturligtvis shoppa, säger Eva Chen, redaktör och kreativ chef på Lucky magazine.
En online-mix av erbjudanden
BeachMint grundades 2010 av Josh Berman, medgrundare av Myspace, samt serieentreprenören Diego Berdakin och är en e-handel med en prenumerationsbaserad affärsmodell med fyra egna varumärken, designersamarbeten och utvalda modemärken.
E-handlaren kommer att stå för för tekniken till den nya e-handelssajten, som ännu inte fått något namn och ska lanseras i början av 2015. Tanken är att man med sajten ska kunna erbjuda konsumenter en online-mix av innehåll, reklam samt rena e-handelserbjudanden.
– Satsningen speglar våra visioner och vår tro på styrkan i varumärket Lucky. Genom att lägga till en e-handelskomponent kan vi skapa den ultimata shoppingresursen och ge annonsör en möjlighet att nå sina kunder genom hela resan, säger Robert A. Sauerberg, koncernchef för Condé Nast.