Digital försäljning går igenom en transformation, på många sätt en total upplösning av gamla system och arbetssätt. Oavsett om ditt företag driver B2B- eller B2C-försäljning behöver ni vara redo på en omvälvning i hur ni ser på och bedriver denna försäljning. Frekvent använda strategier och teknologier fasas ut och går i graven.
Vi vet att kunder idag förväntar sig en allt bättre, mer personlig upplevelse, tillgänglig under alla dygnets timmar. Nya teknologier möjliggör automatiserade flöden över alla funktioner. För att lyckas med sin försäljning och driva tillväxt måste säljare och marknadsförare i alla organisationer, inom alla industrier, se till AI och hyper-personalisering och jobba på varma säljleads. För att överleva i den digitala eran har ingen organisation längre tid att lägga majoriteten av sin arbetstid på manuell orderläggning och cold calling.
Vare sig din business är online eller offline idag kommer digital försäljning att vara den dominerande inkomstkällan. En omställning mot digital försäljning för med sig vitala fördelar som en ökad kostnadseffektivitet, mer data förbättrad förståelse om dina kunder, snabbare expansioner på nya marknader, fler kunder, förhöjd kundnöjdhet och lojalitet samt effektivare och mer optimerade säljprocesser.
Att transformera försäljning handlar inte enbart om att introducera ny teknologi - det handlar om att också förändra arbetsprocesser. Att bygga tvärfunktionella growth-team och en organisationsmodell som stöder dem.
Många av de teknologiska genombrotten vi nu ser, gör det möjligt att utnyttja hela organisationen för att driva försäljning och tillväxt. Problemet är att organisationer ofta saknar konkreta mål eller arbetssätt för att stödja förändringen. Många företag är fast i organisationsstrukturer där sälj, marknad och IT driver separata aktiviteter mot skilda mål. Denna separation av olika funktioner gör att optimering av kundupplevelse och tillväxt ofta hamnar längre ner på prioriteringslistan, eller sker enskilt i respektive silo. Detta leder till förlorade intäkter, ineffektivitet och brist på en helhetsförståelse för hela säljprocessen.
Nya teknologier suddar ut gränserna för B2B och B2C och tvingar fram ett paradigmskifte i effektiv organisationsstruktur för att driva tillväxt. Förändringen av digital försäljning pågår redan och kommer att sträcka sig över de kommande åren - den kommer att ske gradvis, men vara oundviklig. Vissa företag och branscher har kommit längre i sina förberedelser, andra har längre kvar att gå. De flesta förstår ännu inte omfattningen av förändringen och hur omvälvande den kommer att bli.
The Digital Sales Transformation Handbook diskuterar närmare hur dessa organisatoriska och teknologiska förändringar påverkar företag på en operationell nivå. Hur behöver företagskulturen anpassas? Vad betyder det för kunden? Vilka nya arbetssätt och teknologier behöver appliceras?
Det är ditt jobb som säljare och marknadsförare att utbilda dig själv och se till att ditt företag överträffar konkurrensen på detta område. Att läsa The Digital Sales Transformation Handbook av Columbia Road är en bra start för att dyka in i de underliggande teman som finns relaterade till transformationen.