Vi har på kort tid fått se ett antal betalleverantörer rulla sina egna checkoutlösningar. Först ut var Marginalen Bank med e-handelskassan Hygglig Checkout och kort efter lanserades Qliro One av betalföretaget Qliro.
Nu är det dags för nästa Klarna-utmanare när Collector Bank lanserar sin version, Collector Checkout. Inte oväntat finns alla vanliga betalsätt, kortbetalning och direktbetalning med bank, samt Collectors existerande betallösningar, med från start men enligt betalbolaget är det inte själva kassalösningen i sig som är den stora nyheten.
Man lanserar även Collector Insights, ett analysverktyg som ska ge e-handlare en större insikt i vilka deras kunder är och möjlighet att analysera sin kunddatabas.
– Det finns ett stort intresse för att jobba med kunddata. Tidigare har det varit dyrt och komplicerat. Med Collector Insights ger vi e-handlarna möjlighet att bli datadrivna och lära känna sin kund bättre. Den möjligheten tror vi ger fler lojala slutkunder och därmed högre lönsamhet för e-handlaren, säger Åsa Hillsten Eklund, CCO Collector Bank.
Rikta sig till specifika kundgrupper
Med hjälp av Collector Insights kan e-handlaren navigera och filtrera i kundbasens demografi och geografi kopplat till omsättning och köpdata. Verktyget gör det även möjligt att ta fram mailadresser till olika kundgrupper så att e-handlaren kan arbeta med riktade utskick och målgruppsanpassade budskap.
– Vår ambition är att våra betallösningar alltid ska vara flexibla med stort kundfokus. Collector Checkout i kombination med vår nya tjänst Collector Insights kommer ge e-handlare en unik möjlighet att utveckla sin egen affär, säger Stefan Alexandersson, CEO Collector Bank.