I början av året publicerade revisionsbyrån Deloitte en undersökning som antydde att Click and Collect, där kunden bland annat kan hämta ut sina nätköp i en butik, skulle få sitt stora genombrott under 2015.
Enligt deras siffror skulle fenomenet öka med 20 procent i Europa, något man nu får stöd av i en annan undersökning framtagen av den brittiska distanshandelsorganisationen IMRG. Enligt deras rapport kommer alternativet att hämta ut paketen, i till exempel en butik eller automat, att öka med 20 procent per år under de kommande åren.
– Rapporten visar hur viktigt Click and Collect har blivit. Att förbättra kundupplevelsen är ett stort fokus för många återförsäljare och bekvämligheten har blivit en nyckelfaktor, Click and Collect är ett leveransalternativ alla förväntar sig, säger Andrew Starkey på IMRG.
För kunder i rörelse
Click and Collect har helt enkelt blivit något återförsäljare i Storbritannien måste kunna erbjuda sina kunder. Särskilt under högsäsong och om man är multikanalhandlare, där alternativet stod för 19 procent av nätbeställningarna redan i slutet av 2013.
Något som varuhuskedjan John Lewis också kan vittna om, där plockas nu en majoritet av alla köp på nätet upp i någon av deras butiker. I rapporten har man även kommit fram till att de som gärna shoppar via mobila enheter, också är de som helst väljer Click and Collect som leveransalternativ.
– På bara ett decennium har Click and Collect gått från att vara något som innovativa återförsäljare testade till att vara standard. Kunder har tagit till sig detta flexibla, bekväma och tillgängliga leveransalternativ och under de kommande åren kommer utbudet av tjänster och innovationer inom området att öka. Återförsäljare måste tänka på hur man kan leverera där kunderna rör sig, och inte bara i närheten av där de bor, säger Neil Ashworth, VD för CollectPlus, en oberoende butiksbaserad leverans- och returtjänst.