Hälsolivsmedelsmärket Clean Eating, som kändisprofilen Katrin Zytomierska står bakom, har ännu en gång hamnat i blåsväder.
Tidigare i år stämdes Katrin Zytomierska i Patent- och marknadsdomstolen, efter 138 anmälningar till Konsumentverket efter att hon i ett inlägg på Instagram använde coronaviruset som säljargument för Clean Eatings omega3-olja. I väntan på dom fick hon förbud mot att marknadsföra fiskoljan.
LÄS ÄVEN: Efter 138 anmälningar – nu stäms Katrin Zytomierska
Nu meddelar Miljöförvaltningen, efter en genomförd rutinmässig livsmedelskontroll, att flera av Clean Eatings produkter inte uppfyller märkningskraven. Detta trots att varumärket och Katrin Zytomierska lägger mycket energi på att kommunicera och lyfta produkternas hälsofördelar. Det rapporterar Resumé.
Omega3-oljan, som tidigare nämnts, är en av de produkter som inte håller måttet. Produkten borde märkas som kosttillskott samt information om att "tillskott bör användas som alternativ till en varierad kost", vilket bolaget missat.
LÄS ÄVEN: Säljet rusar efter kritiserat corona-inlägg
Ett annat exempel är en gröt som företaget har märk med informationen om att den inte innehåller något tillsatt socker. I det fallet flaggar Miljöförvaltningen för att Clean Eating måste tillägga att produkten innehåller naturligt förekommande socker. Samtidigt ifrågasätter man varför bolaget har märkt en mjölkchoklad med "fri från palmolja”, då det enligt Miljöförvaltningen är i irrelevant.
När ett bolag inte blir godkända i en livsmedelskontroll kan Miljöförvaltningen tvinga bolaget att lägga ner sin försäljning. Ehandel undersöker vad som händer i Clean Eatings fall.