Clas Ohlson redovisar – i sitt andra kvartal (augusti till och med oktober) – en ökad försäljning på 4 procent till 2,11 miljarder kronor (2,03). Online-försäljningen var samtidigt upp med hela 36 procent till 202 miljoner (148).
Rörelseresultatet blev 204 miljoner (148), medan rörelsemarginalen uppgick till 9,6 procent (7,3). Vinsten per aktie blev 2,35 kronor (65). Resultatet ligger, enligt vd:n Kristofer Tonström, på en rekordnivå.
Just nu är vi mitt i det som är den mest intensiva perioden på året och vi tar oss an julhandeln med gott självförtroende efter att ha stängt det resultatmässigt bästa andra kvartalet i Clas Ohlsons 103-åriga historia, kommenterar vd:n.
Det har också skördats stora online-framgångar. Och lagren är välfyllda, då man haft god framförhållning i sina beställningar, enligt vd:n.
Tack vare investeringar inom automatisering och lagerstyrning som genomfördes under förra året har vi lyckats korta ned ledtiderna för onlinebeställningar ytterligare samtidigt som volymerna ökar. Ett bra exempel på vår förbättrade kapacitet på vår distributionscentral är att vi under Black Week och Cyber Monday hanterade betydligt fler beställningar jämfört med föregående år och trots detta hanterade en stor del inom en dag och 94 procent inom tre dagar.
I det senaste halvåret, maj till och med oktober, växte försäljningen med 2 procent till 4,17 miljoner (4,11). Försäljningen online var upp med 27 procent till 421 miljoner (332). Rörelseresultatet landade på 351 miljoner (314), medan rörelsemarginaln blev 8,4 procent (7,6).
I november såg vi en bra start på julhandeln med en total försäljningsökning om 6 procent och en ökning online om 9 procent.
Jämfört med 2019 är ökningen online 86 procent och för första gången under verksamhetsåret hade vi en ökande kundtrafik i våra fysiska butiker jämfört med föregående år.
De fina vinstsiffrorna uppges av vd:n främst bero på att Clas Ohlson lyckats sätta kunden i fokus.
Detta visar sig i våra kundnöjdhetsmätningar liksom att snittförsäljningen per kund fortsätter att öka. Vi tar också ytterligare steg i vår sortimentsutveckling och ser god utveckling i många produktkategorier.
Lojalitetsprogrammet Club Clas nådde under november även en miljon medlemmar i Norge – ett drygt år efter lanseringen. Bolaget har nu totalt 3,8 miljoner klubbmedlemmar på sina tre nordiska marknader.