ANNONS

Clas Ohlsons försäljning skjuter i höjden – men e-handeln dyker

Clas Ohlsons vd Kristofer Tonström
Clas Ohlson/Pressbild

Fortsätter storsatsa i Finland.

ANNONS

Efter ett relativt tufft fjolår med vikande butiksbesök – har det nu tydligt vänt uppåt för Clas Ohlson igen. Och det med råge. I april ökade försäljningen med hela 17 procent till 607 miljoner kronor (521).

Vi har under månaden träffat rätt i vårt kunderbjudande, exempelvis med en lyckad satsning på vårt sortiment av solcellsbelysning. Dessutom har vi fortsatt att investera i kampanjer och marknadsföring för att driva tillväxt och ser goda resultat av detta arbete, inte minst på den finska marknaden, kommenterar vd:n Kristofer Tonström.

Mest ökade intäkterna på den norska marknaden. Där var de upp med 27 procent i april och landade på 264 miljoner. I Sverige växte omsättningen med 9 procent till 277 miljoner. På den finska marknaden steg intjäningen med 13 procent till 62 miljoner.

Tapp på 29 procent

Samtidigt rasade de totala online-omsättningen ner till 74 miljoner i april – en nedgång med hela 29 procent.

Precis som i mars präglas jämförelsetalen för vår e-handel i april av att stora delar av det norska butiksnätet förra året var stängt till följd av restriktioner. Totalt sett minskade vår e-handelsförsäljning med 29 procent.

E-handeln har backat i flera segment sedan restriktionerna slopades i februari och inflationen tilltog. Det har varit särskilt märkbart inom mode och mat, men nu ser vi alltså även en rejäl minskning hos en hem- och tekniknischad lågpriskedja.

LÄS ÄVEN: Clas Ohlson om förra månaden: “Online backade med 9 procent”

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap