Clas Ohlson är här med ännu en rykande färsk kvartalsrapport. Den här gången för perioden 1 maj till 31 juli.
Så hur gick det då? Jo, den totala försäljningen sjönk med 1 procent till drygt 2 miljarder kronor, jämfört med motsvarande period i fjol. Samtidigt ökade onlineförsäljningen med 6 procent till 232 miljoner (219). Men EBIT-resultatet backade ändå till -16 miljoner. Vinst per aktie uppgick till -0,38 kronor (1,63).
Efter rapportperiodens slut vände det dock uppåt, framgår det. Och försäljningen växte i augusti med 7 procent till 758 miljoner (711), en ökning med 2 procent. Samtidigt drog online-försäljningen iväg uppåt med hela 42 procent till 83 miljoner – jämfört med 58 miljoner i augusti året innan.
Men vd:n Kristofer Tonström är ändå självkritisk.
Vi hade rustat för en tidig och stark sommarsäsong som kom igång senare än planerat och som utvecklades svagare än föregående år. Detta gällde inte minst i Norge, kommenterar han.
Svagare marknadsklimat
Han resonerar även kring kvartalets försämrade bruttomarginaler. De ökade inköpskostnaderna gör nu avtryck.
Även om transportpriserna rört sig nedåt på senare tid var många av de produkter vi sålde under kvartalet inköpta då transportpriserna stod som allra högst, skriver Kristofer Tonström och tillägger:
Den tredje faktorn var det svagare marknadsklimatet som medförde att vi prioriterade prissänkningar på många sommarprodukter. I tillägg till detta har den tidigare positiva valutaeffekten uteblivit.