Clas Ohlsons oktober-försäljning ökade med 9 procent till 838 miljoner kronor, från 772 miljoner under motsvarande månad året innan. Online-försäljningen var upp med 17 procent till 106 miljoner, mot med 91 miljoner i fjol. Butiksantalet minskade samtidigt med tre butiker, jämfört med förra året.
Samtidigt som försäljningsutvecklingen i oktober översteg våra långsiktiga mål konstaterar vi att det makroekonomiska läget är fortsatt utmanande, där få faktorer förändrats till det bättre. Vi kommer även fortsättningsvis att lägga allt fokus på sådant vi själva kan påverka för att skapa ett starkare Clas Ohlson över tid, med en robust kärnaffär och en konkurrenskraftig kostnadsbas, kommenterar vd:n Kristofer Tonström.
Tydligt positiv utveckling
Försäljningen i Sverige ökade med 9 procent till 386 miljoner. I Norge var den upp med 6 procent till 346 miljoner. Mest ökade omsättningen den här gången i Finland, med 15 procent, till 106 miljoner.
Vårt arbete med att göra sortimentet relevant året om gav resultat även i oktober då vi ökade försäljningen över samtliga prioriterade produktkategorier. Precis som tidigare under verksamhetsåret är Norge den försäljningsmarknad som visar starkast tillväxttal, men vi ser en tydligt positiv utveckling även i Sverige och Finland i oktober jämfört med föregående år, kommenterar vd:n.