Clas Ohlson presenterade på torsdagsmorgonen sina försäljningssiffror för september. Och det är klang och jubel. Intäkterna ökade nämligen med 6 procent i september till 667 miljoner kronor, jämfört med 629 miljoner motsvarande månad i fjol. Det framgår av ett pressmeddelande. Intäkterna från kedjans online-handel växte samtidigt med hela 61 procent till 68 miljoner (42).
Kundtrafiken till våra butiker har återhämtat sig något under september men är alltjämt lägre än under 2020. Trots detta nådde vi under månaden en försäljningsökning, kommenterar Clas Ohlsons vd Kristofer Tonström.
Han tillägger dock att bolaget fortsatt drabbas negativt av störningar till följd av de globala fraktproblemen, som Ehandel rapporterat om i flera artiklar.
Vi ser fortsatt störningar i den globala logistikkedjan men vi har haft en välbalanserad lagernivå under perioden genom att arbeta med sådant vi själva kan påverka. Detta arbete fortsätter när vi nu förbereder oss inför den kommande julhandeln.
LÄS ÄVEN: Fraktkrisen slår hårt mot Ikea: ”Kostnader kan överföras på kunder”
Mellan maj till september i år ökade den totala försäljningen med 1 procent till 3,43 miljarder (3,39), medan online-försäljningen växte med 26 procent till 345 miljoner (274). Totalt hade kedjan 228 butiker under perioden.