ANNONS

Clas Ohlsons e-handel minskar: "En effektivare e-handelslogistik"

Kristofer Tonström, vd

"Kunderna uppfattar Clas Ohlson som en relevant juldestination".

ANNONS

Hemmafixarkedjan Clas Ohlsson rapporterar nu på morgonen hur det gått under december månad. Försäljningen som helhet växte med 2 procent till 1,23 miljarder kronor (1,20) men e-handeln tog ett steg bakåt.

Omsättningen på nätet backade med 15 procent till totalt 116 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 2021 då man i december sålde för 136 miljoner.

Utfallet online för december ska ses i ljuset av den starka utvecklingen i november där en effektivare e-handelslogistik möjliggjorde att i princip hela Black Friday-försäljningen levererades till kund, samt redovisades, i november, säger företagets vd Kristofer Tonström i en kommentar.

Utöver e-handeln så verkar man dock ganska nöjda med månaden, med tanke på alla svårigheter i omvärlden.

Efter en stark november har vi under december fått ett ytterligare kvitto på att kunderna uppfattar Clas Ohlson som en relevant juldestination. Kundtrafiken till våra butiker ökade, julsortimentet sålde bra och efterfrågan på energibesparande produkter var fortsatt stark. I ett utmanande marknadsklimat ökade den totala försäljningen med två procent jämfört med föregående år, och den organiska försäljningen var oförändrad, säger Kristofer Tonström.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap