Så var det dags igen med lite färska försäljningssiffror från Clas Ohlson. Och i oktober så ökade försäljningen med 5 procent till 772 miljoner kronor, jämfört med 738 miljoner i oktober i fjol.
Vi har lagt stor vikt vid att löpande anpassa vårt erbjudande och marknadsföring i det rådande marknadsklimatet där kunderna handlar alltmer behovsstyrt, kommenterar vd:n Kristofer Tonström.
"Spara energi och pengar"
Online-intäkterna växte samtidigt med 20 procent till 91 miljoner (76).
Försäljningen i oktober visar att kunderna uppskattar Clas Ohlsons prisvärda sortiment för hemmafix, som under denna höst till stor del handlat om lösningar för att spara energi och pengar.
Det senaste året har det även rykt fyra butiker. Totalt fanns det 224 Clas Ohlson-butiker vid utgången av oktober.
Precis som marknaden i stort fortsätter vi att påverkas av höga inköpspriser, transportkostnader och en svag svensk krona. Vi ser även att kunderna i större utsträckning väljer att noggrant planera sina inköp och många söker sig till reor och kampanjerbjudanden.
"Försvara vår prisposition"
Mest ökade omsättningen på den finska marknaden där den var upp med 9 procent till 92 miljoner. I både Sverige och Norge rörde det sig om en tillväxt på 5 procent till 354 respektive 326 miljoner. Men vd:n är samtidigt oroad över de allt högre inköpskostnaderna.
Vi behöver försvara vår prisposition och lägga ytterligare fokus på att vidta åtgärder för att möta det högre kostnadsläget och samtidigt ha högsta möjliga relevans i vårt kunderbjudande. Sammantaget är detta våra högsta prioriteringar när vi nu går in i årets viktigaste försäljningsperiod.
Den totala förtöjningen mellan maj till och med oktober i år ökade med 3 procent till 4,29 miljarder kronor (4,17), jämfört med motsvarande period året innan.