Clas Ohlson redovisar i dag onsdag hur det gick mellan 1 maj till 31 juli i år. Och försäljningen ökade med 8 procent till närmare 2,2 miljarder kronor, från 2 miljarder, motsvarande period året innan.
Den positiva trenden fortsatte in i augusti med en organisk försäljningsökning om 14 procent. Detta trots att efterfrågan varit relativt svag för flera typiska säsongsprodukter. Jag ser det som ett kvitto på hela organisationens framgång med att göra kunderbjudandet relevant under årets alla månader samt att kunderna uppskattar den service och tillgänglighet vi erbjuder i butik och online, kommenterar vd:n Kristofer Tonström.
E-handeln bidrar
Försäljningen online var samtidigt upp med 9 procent till 253 miljoner kronor, från 232 miljoner, året innan. Rörelseresultatet, exklusive kostnader, landade på dystra -16 miljoner. Resultatet var därmed oförändrat sedan året innan.
E-handeln fortsätter att bidra till den totala tillväxten med en försäljningsökning om nio procent jämfört med föregående år, kommenterar vd:n.
Osäkerhet kring ekonomin
Efter rapportperioden, alltså i augusti, ökade försäljningen med 14 procent till 860 miljoner kronor, jämfört med 758 miljoner, under samma månad i fjol. Online var försäljningen i augusti upp med 11 procent till 92 miljoner kronor.
När vi nu går in i hösten är osäkerheten kring det ekonomiska läget, och hur detta kommer att påverka konsumenternas köpbeteende, fortsatt stor. Vi koncentrerar oss på det vi själva kan påverka, att leverera på våra fokusområden för lönsam tillväxt och snabbt anpassa oss till förändringar i marknaden. Även förberedelserna för den viktiga julhandeln är i full gång.