Slopade restriktioner ser ut att ha gynnat Clas Ohlson. Försäljningen i oktober ökade nämligen med 3 procent till 738 miljoner kronor. Tillväxten online uppgick dessutom till hela 30 procent och försäljningen landade till slut på 76 miljoner kronor.
Totalt sett ökade vi vår försäljning i oktober med tre procent samtidigt som försäljningen online växte med 30 procent. Den organiska försäljningen ökade två procent i Sverige och tre procent i Finland under oktober månad. I Norge minskade den organiska försäljningen med tre procent i jämförelse med förra årets mycket starka försäljningstillväxt, säger Kristofer Tonström, vd och koncernchef på Clas Ohlson, i en kommentar.
Totalt ökade försäljningen under perioden maj till oktober med 2 procent och uppgick till 4,1 miljarder. Den organiska försäljningen ökade med 1 procent jämfört med samma period 2020. Försäljningen online är upp 27 procent under perioden och har dragit in 421 miljoner.
Formen är med andra ord god inför årets avslutande månader och den stundande shoppinganstormningen.
I likhet med föregående månad ser vi fortsatt välbalanserade lagernivåer, vilket ger oss goda förutsättningar när vi nu närmar oss årets viktigaste försäljningsperiod, säger Kristofer Tonström.