ANNONS

Clas Ohlson tappar: “Hämta utanför butik medförde dyrare hantering”

Kristofer Tonström, vd
Foto: Clas Ohlson

"Fortsatt stark försäljningsutveckling online".

ANNONS

Hemmafixarkedjan Clas Ohlson rapportertar nu sina senaste försäljningssiffror. För april månad så dyker försäljningen med 9 procent, vilket är stor i kontrast till månaden innan då man faktiskt såg en ökning med ungefär 4 procent.

Omsättningen för april landade i alla fall på 521 miljoner kronor, ner från 571 miljoner samma period i fjol. Minskningen tillskrivs bland annat stängda butiker i Norge.

Under månaden har vi haft upp emot 40 norska butiker stängda vilket är den största bidragande orsaken till att vår totala försäljning minskar med 9 procent, säger koncernchefen Kristofer Tonström i samband med april-siffrorna.

E-handeln gick samtidigt från 62 miljoner i fjol, till att i år sälja för 104 miljoner kronor under april månad. Online växte alltså med hela 68 procent.

Clas Ohlson rapporterar dock att click & collect har lett till högre kostnader.

Samtidigt såg vi hur många kunder i de nedstängda norska områdena valde att göra beställningar online och hämta varorna utanför butik, vilket medförde en dyrare hantering men bidrog till en fortsatt stark försäljningsutveckling online, säger Kristofer Tonström.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap