Hemmafixarkedjan Clas Ohlson rapportertar nu sina senaste försäljningssiffror. För april månad så dyker försäljningen med 9 procent, vilket är stor i kontrast till månaden innan då man faktiskt såg en ökning med ungefär 4 procent.
Omsättningen för april landade i alla fall på 521 miljoner kronor, ner från 571 miljoner samma period i fjol. Minskningen tillskrivs bland annat stängda butiker i Norge.
Under månaden har vi haft upp emot 40 norska butiker stängda vilket är den största bidragande orsaken till att vår totala försäljning minskar med 9 procent, säger koncernchefen Kristofer Tonström i samband med april-siffrorna.
E-handeln gick samtidigt från 62 miljoner i fjol, till att i år sälja för 104 miljoner kronor under april månad. Online växte alltså med hela 68 procent.
Clas Ohlson rapporterar dock att click & collect har lett till högre kostnader.
Samtidigt såg vi hur många kunder i de nedstängda norska områdena valde att göra beställningar online och hämta varorna utanför butik, vilket medförde en dyrare hantering men bidrog till en fortsatt stark försäljningsutveckling online, säger Kristofer Tonström.