Clas Ohlson tappade 52 miljoner kronor under en månad. Mer exakt gäller det försäljningen på bolagets alla marknader under september månad. Omsättningen sjönk med 8 procent och summerades till 629 miljoner kronor.
På den svenska svenska marknaden backade Clas Ohlsons omsättning cirka 22 miljoner kronor under perioden, och landade på 286 miljoner kronor.
Efter en stark sommar har den reducerade kundtrafiken, som vi sett ända sedan pandemins utbrott under våren, nu fått ett tydligt genomslag i försäljningen. För att parera utvecklingen har vi lagt än större fokus på kostnadskontroll med målsättningen att upprätthålla en god lönsamhet trots en svagare försäljning, skriver vd:n och koncernchefen Lotta Lyrå i rapporten.
Online minskade försäljningen med 6 procent, från 45 miljoner kronor i september 2019 till 42 miljoner i år.
Den minskade försäljningen online i september ska ses i ljuset av att vi under perioden implementerade ett helt nytt lagerstyrningssystem, fortsätter Lotta Lyrå.
För att genomföra förändringen på ett kontrollerat sätt, och i god tid innan årets viktigaste försäljningsperiod, var vi restriktiva med marknadsinvesteringar. Även de tillfälligt längre leveranstiderna i samband med systemimplementeringen har påverkat försäljningen i e-handelskanalen.
Under den totala försäljningen under perioden maj till september 2020 minskade omsättningen med 2 procent och landade på cirka 3,4 miljarder kronor. Onlineförsäljningen ökade under denna tidsperiod med 42 procent till 274 miljoner kronor