ANNONS

Clas Ohlson tappade 26 miljoner - "pandemin har stor pÄverkan"

E-handeln Àr ljuset i mörkret.

ANNONS

Pandemins effekter Àr fortsatt kÀnnbara för Clas Ohlsons butiker. I sin senaste rapport konstaterar prylkedjan att försÀljningen sjönk frÄn 744 till 718 Mkr i oktober. Under perioden maj-oktober har försÀljningen nu dalat med 2 procent till 4 111 Mkr.

Utvecklingen av pandemin och de restriktioner som gÀller pÄ vÄra nordiska hemmamarknader har haft fortsatt stor pÄverkan pÄ vÄr affÀr under oktober mÄnad. Kundernas beteende liknade i stora delar det vi sÄg under vÄren och sommaren med minskad trafik till vÄra fysiska butiker, i synnerhet butiker i citylÀgen, men med en relativt god försÀljning per kund, sÀger Lotta LyrÄ, vd och koncernchef pÄ Clas Ohlson, i rapporten.

Men allt Àr inte dystert. Faktum Àr att e-handeln, som haft en stark uppÄtgÄende kurva under Äret, gÄr fortsatt starkt. HÀr sÄlde man för 58 Mkr, att jÀmföra med 39 frÄn motsvarande period förra Äret.

FörsÀljningen online ökade under mÄnaden med 51 procent, vilket Àr i linje med vÄrt lÄngsiktiga mÄl för försÀljningstillvÀxt online, sÀger Lotta LyrÄ.

Nils Lund
nils@ehandel.se