Clas Ohlson meddelar idag sina siffror för juli månad. Under månaden innan, juni, så stod försäljning i princip stilla på samma nivå som i fjol medan bolaget såg en återgång av kundflöden till butik.
Liknande siffror presenterats nu för juli där omsättningen står stilla på 732 miljoner kronor, jämfört med 733 miljoner i fjol. Precis som i juni så växer dock e-handeln och kunde visa upp en tillväxt på 15 procent under juli månad. E-handeln omsatte därmed 62 miljoner kronor förra månaden.
Med en total försäljning om 732 miljoner kronor i juli levererade vi på samma nivå som förra sommarens starka försäljning. Den viktigaste förklaringen är att vi träffat rätt i vårt sortiment och haft väl anpassade lagervolymer i flera relevanta produktkategorier. Detta samtidigt som vi sammantaget haft färre besökare i våra butiker under månaden jämfört med motsvarande period 2020. Totalt sett är vår försäljning oförändrad i juli jämfört med föregående år, samtidigt som vår försäljning online ökade med 15 procent, säger Kristofer Tonström, vd och koncernchef, i samband med siffrorna.
Kikar man på maj-juli så minskade omsättningen med 1 procent, från 2,056 miljarder till 2,074 miljarder kronor. E-handeln under samma tremånadersperiod ökade dock med 19 procent till 219 miljoner kronor.