Clas Ohlson är här med en rykande färsk rapport. Men det är inte en överdrivet munter historia.
Marsförsäljningen var ned med 2 procent till 623 miljoner (639), jämfört med motsvarande månad i fjol. Samtidigt sjönk online-intäkterna med 3 procent till 82 miljoner kronor (85).
I mars hade det också rykt sju fysiska butiker, mot för ett år sedan, till ett bestånd på totalt 222 butiker.
Vi har en marknad präglad av minskat konsumtionsutrymme för hushållen, samt sju butiker färre netto jämfört med motsvarande månad förra året, skriver vd:n Kristofer Tonström i en kommentar.
Samtidigt ökade online-försäljningen, mellan maj i fjol till och med mars i år, med 9 procent till 976 miljoner kronor (898).
Måste spara pengar
I Sverige drog företaget in 293 miljoner förra månaden. Men lika mycket sålde man för, för ett år sedan. I Norge krympte intäkterna med -6 procent till 259 miljoner. Medan de i Finland istället ökade med 6 procent till 71 miljoner.
Trots vissa framgångar måste bolaget nu hålla hårdare i sina kostnader.
Parallellt med att den norska kronan försvagats relativt den svenska kronan ser vi att omvärldsfaktorer som kostnadsinflation och en stark US-dollar ger fortsatta utmaningar framöver. För att parera för detta är arbetet med kostnadsbesparingar högt prioriterat.