I dag onsdag lanserar Clas Ohlson en ny visuell identitet, enligt ett pressmeddelande. Den nya profilen uppges ha en stark koppling till bolagets historia.
Profilen beskrivs som enkel och tydlig med en ny färgpalett, ett nytt typsnitt och en uppdaterad symbol. Enligt vd:n Kristofer Tonström ska kunderna därigenom snabbare kunna identifiera bolagets produkter. Den nygamla symbolen återfinns, sedan 1972, på fasaden på huvudkontoret i Insjön i Dalarna.
Vi har förändrats gång på gång i över hundra år. Det som en gång var en cykelverkstad, blev ett framgångsrikt postorderföretag som utvecklades till en butikskedja där vi tog positionen som den moderna järnhandeln. Idag är vi ett hemmafixarföretag som möter kunderna på flera olika sätt. Vi förbättrar och förenklar människors vardag med relevanta produkter och tjänster för hemmet via butiker, e-handel och på plats i kundernas hem. Den förändringen behöver också avspeglas i hur vi ser ut, kommenterar vd Kristofer Tonström.
Jobbet med den nya identiteten startade redan i slutet av förra året då nyöppnade butiker fick nya fasadskyltar. Nu ska profilen även ta plats i digitala kanaler och i marknadsföringen. Nya fasadskyltar och produktförpackningar samt förnyad butiksinredning ska dock fasas in stegvis.
Clas Ohlson omsatte 8,3 miljarder kronor i fjol och gjorde ett resultat på 421 miljoner kronor.