ANNONS

Clas Ohlson rusar - gör superökning i Sverige: "Mer än våra mål"

Kristofer Tonström, vd och koncernchef för Clas Ohlson

Klassiska kedjan i högform.

ANNONS

Clas Ohlson fortsätter att gå starkt. Under juni ökade försäljningen med 5 procent, från 748 till 789 miljoner kronor, jämfört med föregående år. Om vi även adderar den förvärvade Spares-koncernen, så uppgick försäljningen till 853 miljoner kronor.

Vi ökade försäljningen mer än våra långsiktiga omsättningsmål även i verksamhetsårets andra månad. Försäljningen i jämförbara enheter ökade med 3 procent och den organiska försäljningsökningen uppgick till 6 procent, säger Kristofer Tonström, vd och koncernchef för Clas Ohlson, i en kommentar.

Den största ökningen skedde på den svenska marknaden, där försäljningen växte med 11 procent till 379 miljoner kronor. Den ökade också med 2 procent i Norge till 331 miljoner. Däremot backade den med -3 procent i Finland till 78 miljoner.

Arbetet med att öka relevansen i produkterbjudandet var fortsatt framgångsrikt med en försäljningsökning som fördelade sig brett över sortimentet med tillväxt i fyra av fem prioriterade produktnischer.

Värt att notera är också att kedjan hade 12 fler butiker i juni i år, jämfört med samma månad förra året. Totalt är man uppe i 233 stycken.

Vi arbetar nu vidare med våra olika tillväxtinitiativ för att bibehålla det positiva momentum vi skapat. Med tanke på utmanande externa förutsättningar, bland annat relaterat till valutaeffekter, är vårt fokus på att skapa effektivitet och konkurrenskraft i alla led av fortsatt stor betydelse, avslutar Kristofer Tonström.

Nils Lund
nils@ehandel.se