Clas Ohlson lägger korten på bordet och visar upp sitt andra kvartal med glädje. Kedjan ökade nämligen sin försäljning med 9 procent till 2,4 miljarder kronor under perioden.
E-handeln fick också en extra skjuts. Försäljningen online växte nämligen med 15 procent, till 297 miljoner kronor.
Vi har lanserat många produktnyheter exklusivt i vår e-handel och vi fortsätter att trimma logistiken för att kunna hantera större volymer och ökade krav på snabba leveranser, säger Kristoffer Tonström, vd på Clas Ohlson, i en kommentar.
Även på sista raden såg det mycket muntert ut för bolaget. Resultatet, efter skatt, mer än fördubblades från 69 till 173 miljoner kronor.
Åtgärderna för att skapa en mer konkurrenskraftig kostnadsbas har fortlöpt som planerat samtidigt som kostnadsinflation och den svaga svenska kronan påverkat negativt. Sammantaget har vi lyckats förbättra lönsamheten jämfört med föregående år, konstaterar Kristoffer Tonström.
De positiva tongångarna har också fortsatt hela vägen in i årets stora försäljningsfest.
Julhandeln har börjat bra med en novemberförsäljning som växte organiskt med sju procent jämfört med föregående år, avslöjar Kristoffer Tonström.