ANNONS

Clas Ohlson ökade kraftigt - men tvingas kapa kostnader

Kristofer Tonström, vd och koncernchef på Clas Ohlson

"Ökat försäljningen över stora delar av bassortimentet".

ANNONS

Vad gör svenskarna, norrmännen och finländarna när de firar sommar? Går till Clas Ohlson, av allt att döma. Deras försäljning ökade nämligen med 11 procent, till 775 miljoner kronor, under juli visar färska siffror.

Och det var inte bara butikerna som gick bra. Även e-handeln ökade med 8 procent till 68 miljoner.

Vi har även i juli lyckats anpassa vårt erbjudande efter rådande kundbehov. Vi har sett en något lägre efterfrågan på typiska säsongsprodukter på samtliga marknader men i stället ökat försäljningen över stora delar av bassortimentet, säger Kristofer Tonström, vd och koncernchef på Clas Ohlson, i en kommentar.

Den organiska försäljningen ökade med 10 procent i Sverige, 13 procent i Norge och 5 procent i Finland under månaden.

Samtidigt har den norska kronan stärkts väsentligt under den senaste tiden vilket bidrar till att den totala försäljningsökningen når högre än den organiska – upp 11 procent, förklarar Kristofer Tonström.

Dollarn påverkar negativt

Det är dock inte bara guld och gröna skogar för kedjan. Samtidigt pågår nämligen ett intensivt arbete med att skala ned utgifterna. Man har, jämfört med samma period förra året, till exempel lagt ned fyra butiker och har nu 221 stycken totalt.

Andra makrofaktorer som inflation och valutaeffekter från US-dollarn fortsätter dock att påverka negativt och arbetet med att reducera kostnader kommer att vara prioriterat även framgent, avslutar Kristofer Tonström.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap