ANNONS

Clas Ohlson missnöjd med säljet - e-handeln ökade 51%

Clas Ohlson missnöjd med säljet - e-handeln ökade 51%

Delmålet - dubbla försäljningen online vartannat år.

ANNONS

Clas Ohlson rapporterar idag sina siffror för koncernens tredje kvartal, vilket sträcker sig mellan den 1 november 2018 till den 31 januari 2019. Ett kvartal som förstås inkluderar den viktiga perioden kallad julhandeln.

- För första gången på många år växte inte marknaden under julhandeln i år i Sverige, Norge och Finland. Istället blev den lägre än föregående år och nådde inte de prognoser som gjorts, säger koncernchefen Lotta Lyrå i en kommentar till rapporten.

Under kvartalet ökade dock Clas Ohlsons försäljningen med 6 procent, till drygt 2,9 miljarder kronor. E-handeln växte samtidigt med hela 51 procent.

- Ett tydligt mönster är också att julhandeln inleddes starkt under "Black week" som följdes av en svag period för att avslutas med en väldigt stark slutspurt. Online fortsatte att vara den växande försäljningskanalen på marknaden som helhet.

"Nådde inte våra interna mål"

November till januari är förstås en mycket intensiv och viktig period och trots att man ökade omsättningen så är Clas Ohlson inte nöjda med prestationen. Resultatet efter skatt uppgick till 79 miljoner kronor, vilket kan jämföras med året innan då företaget drog in 270 miljoner.

- Clas Ohlson växer både i butik och online i ett utmanande marknadsklimat. Försäljningen under kvartalet nådde dock inte våra interna mål och det påverkar lönsamheten under innevarande år, säger Lotta Lyrå.

LÄS ÄVEN: Clas Ohlsons nästa steg - 200 kan få gå

Företaget har redan tagit vissa åtgärder och ska bland annat se över 150-200 tjänster. Något som förväntas reducera bolagets årliga kostnader med 200-250 miljoner kronor. Företaget satsar samtidigt stort på nätet.

- Ett av de viktigaste delmålen är att dubbla försäljningen online vartannat år. För att lyckas med det krävs smarta lösningar för leverans till kunden. Ett exempel är Click & Collect-lösningen som fick något av ett genombrott under julhandeln då var tredje kund valde att få sin onlinebeställning levererad till en butik. Denna leveranslösning bidrar också till att driva trafik till butik, skriver företaget.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se