ANNONS

Clas Ohlson i ofrivilligt blåsväder - efter kritiserad film

Foto: Skärmdump från informationsfilmen av Staffanstorps kommun.

"Vi har fått frågor om vi sponsrat filmen".

ANNONS

Staffanstorps kommun lanserade förra veckan en informationsfilm som snabbt blev viral och mött en hel del kritik. Detta då man under den 2:13 minuter långa filmen målar upp andra kommuner som otrygga, endast har med vita människor och så en omtalad slogan: ”Staffanstorp, så som resten av Sverige också borde vara”.

Mitt i allt har också en ofrivillig huvudperson, nämligen Clas Ohlson, hamnat i rampljuset. Företagets logga exponeras klart och tydligt på ett antal flyttkartonger i filmen. Så tydligt att flera vänt sig till bolaget och frågat om de varit med och sponsrat den.

Men så är inte fallet. Och nu begär Clas Ohlson att kommunen klipper om filmen.

Vi har fått frågor från kunder om vi har samarbetat om filmen eller sponsrat den, och vi har svarat att vi inte är inblandade. Vi har också påtalat för Staffanstorps kommun att filmen använder vårt varumärke utan tillstånd, säger Niklas Carlsson, kommunikationschef på Clas Ohlson, till DN.

Företaget menar att exponeringen i filmen är en form av varumärkesintrång.

"Vad gör Clas Ohlson så pk?"

Men Staffanstorps kommun har inga som helst planer på att redigera om filmen. I stället reagerar kommunstyrelsens ordförande, Moderaternas Christian Sonesson med ett ilsket Facebookinlägg.

Ängsligheten är stor i Sverige. Filmen har setts av 250 000 människor. Clas Ohlson har dessutom redan fått betalt för sina papplådor när de såldes. Clas Ohlson borde var glada över att just deras flyttlådor syns men det är de alltså inte. Vad är det som gör Clas Ohlson så pk så att de försöker få oss att klippa eller ”blurra” filmen? Jag vet var jag inte ska julhandla i år. Bye bye Classe!

Staffanstorps kommundirektör, Per Almström är något mer sansad i sitt mailsvar till DN:

Clas Ohlsons varumärke används inte i något marknadsföringssyfte eller annat syfte av kommunen. Att namnet Clas Ohlson syns i rekvisitan beror på att det har valt att trycka sitt namn på flyttkartongerna. Inget av de andra företagen vars produkter syns har hört av sig med synpunkter.

Fortsättning lär följa.

Nils Lund
nils@ehandel.se