Det går framåt för Clas Ohlson. Den anrika kedjan presenterade i dag sina siffror för andra kvartalet och en tydlig ljusning går att skönja.
Allra bäst har det gått för e-handeln. Den omsatte 115 miljoner kronor under det andra kvartalet (1 augusti-31 oktober), en ökning med 21 procent jämfört med motsvarande period förra året.
Den totala försäljningen i Norden ökade med 3 procent, från 2 till 2,1 miljarder kronor. Rörelseresultatet lyfte ordentligt från förra årets 33 miljoner till årets 133 miljoner kronor.
Hösten har präglats av ett utmanande marknadsklimat på våra nordiska hemmamarknader. Det är därför glädjande att konstatera att vi i kvartalet ökade vår försäljning i Norden organiskt med 3 procent, som ett resultat av tillväxt i såväl Sverige, Norge som Finland och i både butik och online, kommenterar Lotta Lyrå, vd för Clas Ohlson, i rapporten.
"Bästa försäljningsdagen någonsin"
Efter kvartalets slut har man sett en 7-procentig ökning av försäljningen online, från 61 till 65 miljoner kronor, och dessutom noterat ett nytt rekord.
Försäljningen online i november, där Black Friday var vår bästa försäljningsdag någonsin, visar att satsningen på en bättre digital upplevelse och vässade kampanjer uppskattas av våra kunder, kommenterar Lotta Lyrå.
Man rapporterar även om fortsatt tillväxt i Norden under månaden. Försäljningen ökade från 948 miljoner kronor till 988 – en ökning med fyra procent.