Clas Ohlson rapporterar idag starka siffror för januari månad. Totalt ökade försäljningen med 18 procent. Om man exkluderar den förvärvade Spares-koncernen så steg omsättningen med 16 procent.
Omsättningen landade på 794 miljoner kronor för perioden. Det pekar alltså uppåt för Clas Ohlson. Men kikar man endast på e-handeln så ser det förstås extra smaskigt ut om man inkluderar Spares, e-handlaren man köpte upp i slutet av året.
LÄS ÄVEN: Clas Ohlson får grönt ljus – köper e-handlare för halv miljard
För januari månad så ökade nämligen Clas Ohlsons onlineförsäljning med 109 procent, jämfört med januari förra året. Totalt omsatte man 153 miljoner kronor via e-handel. Utan Spares så var ökningen "bara" 31 procent.
Arbetet med att göra produkterbjudandet relevant året runt gav tydliga resultat även i januari. Den organiska försäljningsökningen uppgick till 18 procent och vår försäljning online ökade med 31 procent, drivet av tillväxt i samtliga prioriterade produktkategorier och ett fortsatt högt tempo i lanseringen av produktnyheter, kommenterar vd Kristofer Tonström.
Hur resultatet såg ut avslöjas inte. Företaget ska dock ha reat ut mer än vanligt.
För att få plats med alla nya produkter har vi också valt att sälja ut äldre produkter till reducerade priser i högre uträckning än tidigare. Totalt sett har erbjudanden med attraktiva priser haft stort genomslag i ett marknadsklimat där kunderna är mycket prismedvetna. Detta understryker också vikten av det fortsatta arbetet med att skapa en så konkurrenskraftig kostnadsbas som möjligt för att möjliggöra våra tillväxtinitiativ och bibehålla vår starka prisposition, säger Kristofer Tonström.