ANNONS

Clas Ohlson dissar Amazon – och Mathem: "Växa lönsamt"

Kristofer Tonström är vd på Clas Ohlson
Clas Ohlson/Pressbild

Bolaget väljer att växla upp sin egen e-handel istället.

ANNONS

På onsdagen stod det klart att Clas Ohlson, mellan maj till och med juli i år, ökade sin försäljning med 8 procent till närmare 2,2 miljarder kronor, från 2 miljarder, motsvarande period året innan.

Även online-försäljningen var upp med 9 procent till 253 miljoner kronor, från 232 miljoner, jämfört med i fjol. Och nu är målet att online-affären även ska börja leverera svarta siffror.

E-handeln fortsätter att bidra till den totala tillväxten med en försäljningsökning om nio procent jämfört med föregående år, konstaterar vd:n Kristofer Tonström i rapporten.

LÄS ÄVEN: Clas Ohlsons e-handel ångar på – ”fortsätter bidra”

"Vi ska växa lönsamt online"

Men detta medför också att man nu slopar sina samarbeten med Amazon, Mathem och Oda. Det är plattformar där Clas Ohlson också har sålt sina varor, men med ett strippat utbud.

Vi ska också växa lönsamt online. I detta arbete är vårt primära fokus att ge de kunder som besöker vår egen e-handel, clasohlson.com, bästa möjliga upplevelse. Därför väljer vi nu, i linje med tidigare beslut om att avsluta samarbetet med Amazon, att avsluta samarbetena med e-handelsplattformarna Mathem och Oda, skriver vd:n Kristofer Tonström i rapporten.

"Varit väldigt nöjda"

Men någon mer precis förklaring till varför partnerskapen nu läggs ner ges inte i rapporten. Ehandel bestämde sig för att ta reda på mer – och vi fick då följande svar av Clas Ohlsons kommunikations- och IR-chef Niklas Carlsson.

Vi har varit väldigt nöjda med båda samarbetena. Detta handlar om, som vi också skriver i rapporten, att vi vill lägga alla resurser på att fortsätta att utveckla vår egen e-handel som i dag är en miljardaffär. Det är också i linje med förra årets beslut att avsluta samarbetet med Amazon.

Nu återstår det att se hur Clas Ohlson väljer att optimera och expandera sin e-handel.

LÄS ÄVEN: Clas Ohlson ökade kraftigt – men tvingas kapa kostnader

David Gustavsson
david@ehandel.se