Hemfixarkedjan Clas Ohlson är på frammarsh, både på nätet och i butik. Företaget kan för oktober månad rapportera en försäljningsökning med 10 procent och en total omsättning på 755 miljoner kronor.
E-handeln ökar inte oväntat ännu mer och från att i september ha kunnat rapportera en respektabel tillväxt på 38 procent för bolagets nätbutik, så växte den ännu starkare i oktober. Under oktober månad så ska Clas Ohlsons e-handel ha gått från 26 miljoner, förra året, till 40 miljoner i år. En tillväxt på hela 56 procent.
"Betydande marknadsinvesteringar"
En liten del av oktobertillväxten tillskrivs dock kalendereffekten.
- Under oktober påverkade kalendereffekten positivt om cirka 2 procentenheter med anledning av fler handelsdagar jämfört med motsvarande period föregående år. I det utmanande marknadsklimat som råder har betydande marknadsinvesteringar gjorts enligt plan för att stärka kundbasen och därigenom driva försäljning såväl i oktober som under den viktiga julhandeln, skriver Clas Ohlsson.
Företagets nysatsningar i den fysiska världen fortsätter också och i mitten av oktober slog man upp en ny “Compact Store” på Södermalm i Stockholm. Företagets ännu nyare koncept “Lab Store” fick även det en tillökning då Clas Ohlson öppnade en Lab Store på Sveavägen i Stockholm i slutet av oktober.
"Testa nya digitala lösningar"
Den nya Lab Store i Stockholm ska även ha integrerats med företagets huvudkontor, för att komma ännu närmare kunderna.
- Det blir en experimentverkstad där vi utvecklar affären tillsammans med kunderna och våra samarbetspartners samt ser goda möjligheter att testa nya digitala lösningar. Genom att integrera vårt Stockholmskontor med Lab Store kommer vi också närmare kunden i fler delar av organisationen, sade Fredrik Uhrbom, Sverigechef på Clas Ohlson, den 26 oktober.