Säsong 2, Avsnitt 44
Clara Henry är komiker, författare, skådespelare och programledare, ultralöpare och, säger hon själv, dumskalle! Dessutom är hon influencer. Hon har 420 000 följare på Instagram, 370 000 prenumeranter på YouTube och 45 000 följare på Tik Tok. Hon behöver ingen närmare presentation men nu är hon med i Så blir du F*CKING influencer!
I vårt samtal diskuterar vi Clara Henrys karriär och hur hon inte ser sig själv som en influencer i första hand. Hon är tydlig med att hennes primära inkomstkälla kommer från att vara skådespelerska och att arbeta inom TV-produktioner. Clara betonar också vikten av att upprätthålla förtroendet hos sina följare och undvika att överbelasta sina sociala medier med reklam. Hon delar med sig av hur hon har haft möjligheten att säga nej till samarbetsprojekt som inte passar hennes varumärke och värderingar.
Under vårt samtal tar vi även upp Claras övergång från YouTube till TV-industrin. Hon berättar om hur hon först blev känd på YouTube och senare lockades till olika TV-projekt, inklusive Melodifestivalen. Clara delar också med sig av sina erfarenheter från perioder när hon inte kände sig beroende av sina sociala medier, men samtidigt insåg att de fungerade som en viktig ekonomisk trygghet när det behövdes.
Vi diskuterar även Claras syn på att förvalta sitt förtroende och hennes öppenhet för att tacka nej till vissa erbjudanden. Hon betonar vikten av att vara lojal mot de kanaler och samarbeten hon engagerar sig i. Clara pratar också om beslutet att delta i realityprogrammet "Robinson". Hur hon insåg att det inte var ett optimalt karriärsdrag men valde att göra det ändå, av personliga skäl.
Ett samtal som ger en inblick i Clara Henrys karriärresa, hennes övergång från digitala plattformar till TV-industrin, och hennes filosofi kring att balansera sitt arbete som skådespelerska och TV-producent med sin närvaro på sociala medier.
Emil Norberg är komiker och mediaprofil men ännu inte influencer. I podden ”Så blir du FUCKING influencer” träffar han Sveriges största influencers och experter på sociala medier, för att ta reda på ”hur man egentligen blir influencer och därmed blir rik, lycklig och älskad”. Med på resan har han med sig Influens.se.