I höstas kunde Ehandel berätta att Iboxen, som satsar på oberoende paketskåp, inlett ett samarbete med Citymail. Något som innebar att Citymail, som delar ut brev och paket till 54 procent av Sveriges hushåll, även började leverera till Iboxens paketskåp.
LÄS ÄVEN: iBoxen efter stora milstolpen: “50 000 boxar kommer det inte bli”
Nu fördjupar parterna samarbetet så att konsumenter som tagit emot sitt paket via Citymail, även kan returnera via paketskåpen. Det kommer också att bli möjligt att få returen upphämtad direkt vid dörren.
Snabbväxande paketskåp
Det här betyder att man följer i samma fotspår som Zalando och Instabox. Även Postnord har under våren gjort det möjligt att returnera e-handlade paket via deras paketboxar.
Precis som att konsumenterna vill kunna välja hur de vill få sina paket levererade vill de också kunna välja hur de returnerar dem, det har vi sett som ett tydligt krav. Vi har därför utvecklat en flexibel och hushållsnära tjänst som förenklar vardagen för konsumenten, skriver Citymail i en kommentar.
Iboxen, som placerade ut de första boxarna för drygt två år sedan, ska idag ha 1 600 paketskåp i 80 av Sveriges kommuner. Man har även lyckats få till samarbeten med tio olika transportbolag. Något som utöver Citymail innefattar Airmee, Best, Bring, DHL, DB Schenker, UPS, Premo, Early Bird och FedEx/TNT.