Företaget nära konkurs, satsar digitalt.Â
Showbranschen drabbades hĂĄrt av pandemin och Cirque du Soleil var inget undantag. Redan i juni 2020 ansökte företaget om konkursskydd efter att ha behövt säga upp 96 procent av personalen. I november 2020 beviljades ansökan. Företaget fick dessutom hjälp av investerare och lyckades pĂĄ sĂĄ sätt fĂĄ ner sina skulder med 100 miljoner dollar.Â
Som för sĂĄ mĂĄnga andra företag blev pandemin en läxa för cirkusbolaget och nu satsar företaget pĂĄ att bredda sina inkomstkällor och tänka i nya, digitala banor.Â
Med 1500 artister i sitt nätverk, lanserar de nu The artist influencer network, för att erbjuda företag sponsrat innehåll i sociala medier. De artister som företaget har i sitt nätverk har tillsammans ett totalt följarantal på 35 miljoner, fördelade över nano-, mikro- och makroinfluencers. Talangerna har varierande demografi och bakgrund med inriktningar på allt från akrobatik och träning till familjeliv och resor.
The Artist Influencer Network representerar nästa naturliga utveckling och ger varumärken tillgĂĄng till vĂĄr exceptionella lista av individer som erbjuder originalinnehĂĄll och unika perspektiv, säger Christopher Bower, chef för Global Brand & Social pĂĄ Cirque du Soleil, i ett pressmeddelande.Â