Black Week pågår för fullt och årets stora handelshögtid ser ut att få en ännu större betydelse i år. Både för e-handlare och konsumenter. Men trots de tuffa tider som råder, eller kanske snarare tack vare, så växer den cirkulära ekonomin sig allt starkare.
LÄS ÄVEN: Julhandeln redan i full gång – Black Week viktigare än någonsin
I tider när folk har mindre pengar i plånboken blir fokuset på pris ännu större. Något aktörer som Blocket, Matsmart, Plick, och Hygglo kan vittna om. Medan många inom den traditionella handeln har det kämpigt kan de cirkulära aktörerna visa upp starka tillväxtsiffror.
Den ekonomiska krisen har gett människor en push att verkligen ta steget och dra nytta av alla de fördelar som finns med att shoppa begagnat, både för miljön och för sin egen ekonomi, säger Ebba Rosencrantz, pressansvarig på Blocket.
Fem miljoner besökare
Enligt Blocket har man idag fem miljoner besökare varje vecka, och under den senaste månaden har antalet annonser i flera av Blockets populäraste kategorier ökat med 5 procent.
Samtidigt har Plick, som säljer second hand-mode, ökat med över 40 procent under det senaste året och har nu över 1 miljon användare.
Det är väldigt roligt att se vilken skjuts den cirkulära ekonomin fått och vi ser tydligt vad som funkar – att erbjuda smidiga lösningar som både sparar pengar och är bra för miljön, säger Jimmy Heibert, vd på Plick.
Maträddaren fortsätter växa
Det är dock inte bara begagnatköp som växer. Hygglo, en tjänst där privatpersoner kan hyra saker av varandra, märker också av ett ökat intresse för det cirkulära.
Marknadsplatsen har nu över 120 000 prylar att hyra, nästan 50 procent fler än ett år tidigare.
Tillsammans når vi miljontals människor som vill spara pengar och göra något bra för miljön genom att rädda mat, shoppa second hand och hyr istället för köpa sådant som inte används så ofta, säger Ola Degerfors, vd på Hygglo.
Och i takt med att matpriserna sprungit iväg, fortsätter aktörer som Matsmart att växa. Maträddaren fortsätter förvisso att blöda pengar, men såg en tillväxt på 23 procent under 2022. Nu har man precis skickat ut en leverans till sin miljonte kund i Sverige.
Vi tror stenhårt på att hållbarhet måste bli mainstream och tillgängligt för alla för att vi ska kunna skapa förändring på riktigt. Och det fina är att vi redan är på väldigt god väg - att handla cirkulärt börjar utan tvekan bli det nya svarta, konstaterar Peter Beckius, vd på Matsmart.
LÄS ÄVEN: Matsmart vässar lagret – tar in närmare halv miljard