ANNONS

Chockbesked: Kinesiska Temu större än Amazon

Fler shoppar på Temu än Amazon.

Den kinesiska e-handelsplattformen Temu har överträffat Amazon i antal månatliga aktiva användare globalt, det rapporterar ChannelX som hänvisar till en ny rapport. Detta är en betydande milstolpe, trots att Temus genomsnittliga köpbelopp per kund lär vara lägre.

Temu växlar nu samtidigt upp genom att gå över till en lokal lagermodell med högre priser och snabbare leveranser.

LÄS ÄVEN: Kan detta vara Temus stora plan för överlevnad?

Rapporten uppskattar att Temu nådde en omsättning (GMV) på över 50 miljarder dollar under 2024 och förutspår en ökning till 70-80 miljarder dollar under detta år. Vägen till lönsamhet sägs även kunna vara ganska kort, då de stora investeringarna i användarförvärv kan minskas nu när plattformen har en etablerad användarbas.

ANNONS

Konkurrenten Amazon behåller dock fördelar när det gäller upplevd kvalitet och leveranshastighet. Men man förväntar sig att Temu och liknande aktörer kommer att fokusera mer på produktkvalitet i takt med att de ökar lokal sourcing. Redan nu uppskattas en stor del av Temus amerikanska omsättning komma från lokala handlare. En marknad som var bland de första att få en lokal satsning från Temu.

Med en enorm kundbas kommer fokus att skifta från användarförvärv till att öka befintliga kunders köpfrekvens och ordervärde. Det återstår dock att se om Temu kan behålla sitt momentum och utmana e-handelsjättarna på allvar. Myndigheter jobbar nämligen på flera håll med att stoppa det stora okontrollerade inflödet av kinesiska varor från dessa plattformar.

LÄS ÄVEN: Statsministern ska stoppa de kinesiska jättarna

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se