Instagram testar ny AI-funktion.
AI-drivna annonsfunktioner, AI-genererad musik och artificiella influencers. De sociala medie-plattformarna verkar omfamna tekniken, och testar allt fler sätt att implementera den i sina olika funktioner. Meta, eller närmare bestämt Instagram, är inget undantag.
Enligt rapportering från The New York Times håller plattformen just nu på att ta fram ett AI-program för populära kreatörer. “Creator AI”, som än så länge är under testning, erbjuder chatbotar som ska kunna engagera med kreatörens följare. Syftet är att hjälpa stora influencers hantera det stora antalet direktmeddelanden.
Ska ge intrycket av en personlig kontakt
Chatbotarna ska enligt uppgifter kunna tränas till att efterlikna influencerns sätt att kommunicera, för att på så sätt ge intrycket av att följarna pratar med den verkliga personen. Data som kommer användas i inlärningen är influencerns inlägg, bildtexter, kommentarer, ljud från Reels och meddelandehistorik.
Meta har tidigare experimenterat med liknande funktioner. Förra året lanserade företaget AI-avatarer av kända personligheter som Kylie Jenner och Snoop Dogg. Avatarerna hade sina egna konton och kunde ta emot meddelanden som besvarades med hjälp av chatbotar. Det hela var tänkt att ge personer en upplevelse av att de hade en personlig konversation med kändisen som avataren var baserad på.