I en undersökning som Sifo har genomfört tillsammans med e-handelsleverantören E-butik framkommer det att certifieringar är mycket viktigare än vi kanske har trott. Hela 37 procent av de tillfrågade menar på att en e-handelscertifiering av något slag rankar högre när det kommer till tryggheten vid köp än exempelvis att nätbutiken har en fysisk butik.
En annan ganska förvånande upptäckt i undersökningen är att kvinnor lägger lägre vikt vid andra kunders synpunkter än män. Bara 15 procent av de tillfrågade kvinnorna anser att andra kunders åsikter är det viktigaste kriteriet för ökad trygghet. Det är dock 25 procent av männen som anser att kundbetyg och kommentarer är det absolut viktigaste.
Daniel Lindström, försäljningschef på E-butik, är även han förvånad över att certifieringar är viktigare än andras omdömen när det kommer till tryggheten och förtroendet på nätet.
Vi är lika förvånade som Daniel och undrar om det är dags att omfamna certifieringar till fullo? Vår bloggare Anders har även skrivit om certifieringars styrka vid utlandslanseringar.
Ni kan läsa mer om undersökningen i Internetworlds artikel och i E-butiks pressmeddelande.