Den norska kläduthyrningstjänsten Fjong var på väg att göra entré i Sverige, men tvingades först byta namn till Vibrent. Ursprungsnamnet lämpade sig nämligen inte i vårt avlånga land och blev censurerat.
Nu visar det sig också att det inte blir något av expansionen. Bolaget har nämligen ansökt om konkurs. Man hade stora planer, men ännu större förluster.
Siffrorna för verksamhetsåret 2022 visar på en omsättning på drygt 3 miljoner norska kronor och samtidigt en rejäl förlust på -11,2 miljoner. Och nu ser man inte längre några hållbara möjligheter att göra affären lönsam.
Det är med tungt hjärta som vi berättar att Vibrents saga är över, skriver grundarna Sigrun Syverud och Sophie Wiik, i ett inlägg på Linkedin.
De är inte ensamma. Kläduthyrare har haft det riktigt kämpigt och många har gått samma öde till mötes. Det verkar helt enkelt inte finnas en tillräckligt stor och hängiven målgrupp, ännu.
De senaste månaderna har varit otroligt svåra. Vi har kämpat hårt och vi har gett allt vi kan. Vi har kommit längre än många kläduthyrdningstjänster i Europa, men klädutyrning är komplicerat. Vägen härifrån till lönsamhet var lång och riskabel. Vi har vänt på varje sten, men det här tuffa tider och trots alla försök har vi inte lyckats säkra tillräckligt med kapital för att fortsätta, skriver grundarna.
"För evigt tacksamma"
De visar också upp några milstolpar som 50 000 uthyrningar till 10 000 kunder och 3 000 månatliga medlemmar.
Vi har alltid trott på vårt uppdrag och det gör vi fortfarande. Hållbar konsumtion är värd att kämpa för och när modeuthyrning tar fart i framtiden hoppas vi att vi har bidragit med värdefulla insikter och kunskap till de som kommer efter oss. Vi är väldigt stolta över att ha byggt Vibrent/Fjong tillsammans med vårt fantastiska team, investerare, kunder och partners och vi är för evigt tacksamma, avslutar grundarna.