ANNONS

CDON:s vd i samtal med Amazon: "De lanserar innan året är slut"

Kristoffer Väliharju, vd på CDON

"De stora spelarna kan gynnas av detta".

ANNONS

Vi har vid ett flertal tillfällen rapporterat om Amazons planer för Sverige och bland annat kartlagt hur man kommunicerat med och rekryterat svenska e-handlare. En av de som pratat med den amerikanska e-handelsgiganten är Kristoffer Väliharju, vd på CDON.

Amazon bad om ett möte via vårt moderbolag som jag var med på. Det var engelskspråkiga representanter från deras kontor i Luxemburg. I samtalet sa dem att de planerar att lansera innan året är slut. Eftersom det finns andra e-handlare inom gruppen tror jag inte att de ville prata direkt med oss, berättar han för Ehandel.

Men vad innebär det för CDON att en stor global konkurrent tar plats på deras hemmaplan? Enligt Kristoffer Väliharju kan det faktiskt innebära en möjlighet att växa sin egen affär, snarare än att kvävas i skuggan av Jeff Bezos megajätte.

Om Amazon lanserar skulle det bli en tuff påverkan på den svenska handeln men för CDON behöver det inte nödvändigtvis vara något negativt. I andra marknader där Amazon etablerat sig har vi sett flera exempel på att de stora spelarna faktiskt kan gynnas av detta. En trolig anledning till detta är att digitaliseringen och den inhemska näthandeln får en skjuts.

"Kan ge utrymme att växa"

Kanske kan även Amazons intåg rikta ljuset mot onlinemarknadsplatser i högre grad än vad som är fallet i dag.

Jag upplever att marknadsplats som försäljningskanal har tagit tid att etablera i Sverige. Att fler aktörer kommer in och driver på utvecklingen kan ge oss mer utrymme att växa. I Sverige står marknadsplatser fortfarande för en relativt liten del av marknaden och i andra länder står marknadsplatser för cirka 50 procent av den totala försäljningen online.

Jag hoppas att allt fler mindre och medelstora svenska handlare ska börja se uppsidan med att driva försäljning via marknadsplats. Det är mindre affärsrisk och mer kostnadseffektivt att driva trafik, utbud och marknadsföring via oss än att lägga tid och resurser helt på egen hand.

"Vi är rustade"

Om Amazon nu fullföljer sina planer - inget är förstås ristat i sten i dessa osäkra tider - så känner CDON att man står väl förberedda för att möta konkurrensen.

Jag har stor respekt för dem men vi har förberett oss för detta och är rustade om de bestämmer sig för att lansera här. Vi har satsat mycket resurser på att vara det absolut bästa alternativet för handlare, där vi erbjuder en personlig kontakt till alla som säljer via oss, vi har en lokal kundservice som hanterar alla nordiska språk, vi delar data och våra system byggs kontinuerligt ut med mer insikter och verktyg för att hjälpa handlarna bli mer effektiva, säger Kristoffer Väliharju.

Vi har valt att satsa allt på att handlarna ska vara kraften som tar oss framåt, till skillnad mot till exempel Amazon som säljer mycket i egen regi. Vi vill att våra handlare ska lyckas med sin affär. Dessutom kan vi verkligen vår lokala marknad som vi har funnits på i 21 år.

Nils Lund
nils@ehandel.se