Singles Day har precis klarats av, och med den även CDON:s bredaste kampanj någonsin. Bolaget valde i år att erbjuda sänkta priser på flera miljoner produkter, vilket ska ha gått hem hos både konsumenterna och marknadsplatsens handlare.
LÄS ÄVEN: E-handlarna talar ut om höstens första köpfest
Q4 - det viktigaste kvartalet
Men trots kampanjens omfattning utgjorde Singles Day bara en mjukstart inför vad som komma skall. Nu väntar Black Friday och julhandeln, och hos CDON.COM pågår förberedelserna för fullt. Det finns en mängd saker att säkerställa; Att det finns tillräckligt med varor i lager, att kampanjerna håller hög nivå, att kundtjänsten är på tårna, och så vidare.
- Det här är vårt största kvartal försäljningsmässigt och det handlar om att säkerställa att vi lever upp till både kundernas och våra handlares högt ställda förväntningar, säger företagets vd Kristoffer Valiharju till Ehandel.se.
Hur mycket viktigare är Black Friday än Singles Day för er?
- Oerhört mycket viktigare, det kan jag säga. CDON.COM var med och introducerade Black Friday i Sverige, och sedan dess har den vuxit och blivit den viktigaste handelsdagen även utanför e-handeln i Norden. Även om Singles Day är störst internationellt sett är Black Friday störst i Norden, och för oss känns den extra speciell eftersom vi tog den hit.
Men samtidigt som Black Friday ökar för varje år, finns det också en växande skara som anser att kampanjerna har blivit för många. Kritikerna anser bland annat att evenemang som Black Friday och Singles Day förstör den för detaljhandeln viktiga julhandeln, och att det är ohållbart i längden med all konsumtion.
#CDONLive kommer tillbaka
För CDON:s del är det dock en självklarhet att ge konsumenterna det de - av den ökande Black Friday-handeln att döma - ändå uppskattar.
Hur ska CDON lägga upp Black Friday i år?
- Jag kan inte avslöja det i detalj, men vi kommer i alla fall inte att bara köra på fredagen. Vi har jobbat mycket med att se till att kampanjerna är tillräckligt många och tillräckligt bra för att kunderna ska vara nöjda. Det har lagts mycket krut på årets erbjudanden.
Kristoffer Valiharju avslöjar dock att förra årets kampanj CDON Live, med direktsändning från företagets lokaler i Malmö, kommer tillbaka även i år.
- Vi tyckte om konceptet och det var även uppskattat av kunderna. E-handel kan lätt bli lite opersonligt annars, men på det här sättet får kunden en möjlighet att titta in hos en e-handlare och se och förstå hur mycket arbete som faktiskt läggs ner.
Ska lyfta CDON:s rörelsemarginal
Det har gått ett par månader sedan Kristoffer Valiharju tog över som vd för CDON.COM. Innan dess arbetade han med en annan operativ roll inom bolaget, där han totalt sett har varit anställd i ett och ett halvt år.
LÄS ÄVEN: CDON får ny VD: "Väl lämpad att driva vår transformation"
Något som visade sig vara en fördel när han tog över vd-rollen efter Magnus Fredin.
- Det blev ganska odramatiskt, och det var skönt att se att det inte blev någon större påverkan. Annars kan det lätt uppstå oro i organisationen vid sådana skiften. Men jag upplever att vi hela tiden har haft full fart framåt.
Qliro Group har kommunicerat ut att gruppens bolag framöver kommer att stå på egna ben i högre utsträckning än tidigare, och för CDON:s del finns det två långsiktiga strategiska mål att fokusera på. Det ena går ut på att marknadsplatsens externa handlare ska ha en årlig tillväxt på 20 procent, och det andra är att bolagets rörelsemarginal på sikt ska ligga på 3 procent.
"Har tagit bra beslut"
Lönsam tillväxt, med andra ord. Och det är precis vad Kristoffer Valiharju säger sig brinna för. Och CDON:s nya vd är optimistisk. Enligt honom står marknadsplatser i dag för omkring 40 procent av all e-handel i världen, vilket han menar innebär stora möjligheter för exempelvis CDON.COM.
- Vi ser att hela e-handeln rör sig mer mot marknadsplatser, för det är helt enkelt för svårt för enskilda handlare att nå ut genom bruset. Likt hur småbutiker flyttade in i köpcentrum för att dra fördel av kundunderlaget, ser vi att våra handlare kan fokusera på sina produkter och låta oss se till att de kommer ut till kunderna på billigast möjliga sätt.
- Vi möjliggör också för handlare att ta klivet in på nya marknader utan att behöva investera i egen utveckling av teknik och marknadsföring.
Är du nöjd med hur långt ni har kommit hittills när det kommer till att nå de långsiktiga målen?
- Ja, det är jag. Jag vill rikta ett stort tack till Magnus Fredin, som genomförde arbetet med att ta fram en strategisk plan för den här utvecklingen. Det är den vi nu skördar frukten av. Och vi fortsätter på samma linje som han stakade ut. Man kan säga att vi har tagit bra beslut och fortsätter att göra det.
Hävdar sig mot internationella jättar
Men även om Kristoffer Valiharju är övertygad om marknadsplatsens fördelar, så är han också väl medveten om att det knappast saknas konkurrenter, som också vill sälja ett brett sortiment till en bred målgrupp. Som svenskt bolag kan det vara svårt att konkurrera med utländska jättar när det kommer till pris, men Kristoffer Valiharju menar att CDON.COM har andra fördelar att lyfta fram.
Det kan till exempel röra sig om snabbare leveranser, smidigare kontakt med kundtjänst eller mer hållbara produkter.
- Där är det svårare för de internationella jättarna att hävda sig. Vi samarbetar till exempel företrädesvis med nordiska och europeiska handlare och har ett löpande samarbete med våra merchants för att säkerställa att varor och tjänster lever upp till den kvalitet och säkerhet som kunden förväntar sig. Vi ger kunderna ett lokalt alternativ och vi, liksom de flesta av våra merchants, kan möta
kunden på samtliga nordiska språk.