Coronaviruset har inneburit tuffa tider för en rad företag, inte minst bolag som är i handelsbranschen. Men det finns också aktörer som fick ny fart i försäljningen när viruset slog till.
En av dem är CDON, som nu berättar att företagets marknadsplats har sett en kraftig ökning den senaste veckan. När årets första kvartal är över räknar CDON med att marknadsplatsen kommer att ha ökat med 100 procent.
Vi ser ett stort intresse för digital handel, att fler väljer att handla hemifrån har haft en stor påverkan. Att de väljer CDON kan beror på flera saker, men det finns klara fördelar med att vi är en etablerad, trygg spelare där konsumenter kan hitta det de behöver på ett och samma ställe, säger Kristoffer Väliharju, vd på CDON, till Ehandel.
Märker ni av några särskilda önskemål från kunderna i dessa tider?
De senaste dagarna ser vi en tydlig försäljningsökning av produkter för familjen så som film, brädspel, hörlurar och böcker. Vi ser också en ökad efterfrågan inom kategorin träning och hälsa, där olika typer av träningsredskap, träningsmaskiner och massagepistol går bra.
Boom för hemleverans
I förra veckan gick CDON ut med att företaget skulle halvera priset på hemleveranser. Detta för att kunderna skulle slippa gå hemifrån i onödan. Sedan dess har efterfrågan på leverans till hemmet - som redan tidigare låg på en hög nivå på grund av viruset - ökat ytterligare, berättar bolaget.
LÄS ÄVEN: CDON:s drag - halverar priset på hemleveranser
Hur går det för CDON:s egen försäljning?
Här måste jag däremot vara lite mer sparsam med informationen då det potentiellt kan vara kurspåverkande, säger Kristoffer Väliharju.