I slutet av januari så fick vi information om att CDON hade problem på Google. Företaget sades falla som en sten i Googles organiska sök. CDON vägrade då uttala sig och hänvisade till “tyst period” inför företagets bokslutskommuniké. Att man skulle falla som en sten i den organiska söken hos Google höll man dock inte med om.
Vi delar inte bilden som beskrivits, skrev CDON då till Ehandel.
I vår helgläsning, som publicerades i lördags, så framkom ytterligare bevis för att CDON tagit skada i den organiska synligheten då Michael Wahlgren, från Pineberry, bjöd på en talande bild.
Amazon vs. CDON från Sistrix Visibility Index (klicka för större bild)
Vi bad CDON återigen om en kommentar.
Som vi nämner i vår kvartalsrapport så har våra indexeringar försämrats på grund av ett fortsatt anpassningsarbete relaterat till den nya plattformen, säger Eric Thysell, IR Manager hos CDON, till Ehandel.
Det är uppenbart att CDON inte gärna vill diskutera ämnet. Företaget räknar dock med att jobba sig uppåt igen.
Vi förväntar oss gradvis förbättring både av trafiken och kundupplevelsen, säger Eric Thysell.
Det som pekats ut av experter som vi talat med är “Googles Core Update” som rullades ut i december. Alltså vid den period då CDON fick se sin synlighet sjunka ganska drastiskt.
Vissa experter går så långt som att kalla det den värsta nedgången de någonsin sett hos ett stort bolag. De spekulerar även i att det inte endast är Googles uppdatering utan den i kombination med något tekniskt fel.
Något som inte direkt motsägs av CDON:s senaste rapport:
Utmaningarna med plattformsbytet och efterföljande anpassningsperiod har dock varit mer omfattande och tagit längre tid än vi skulle önska. Det gör att vi fortfarande befinner oss i en fas där vi fokuserar stora delar av våra utvecklings- och ledningsresurser på att förbättra plattformens funktionalitet, sade vd:n Marcus Lindqvist i samband med Q1-rapporten, och fortsatte:
Primärt kretsar dessa frågor kring automationsmotorn samt den automatiska indexeringen av CDONs miljontals produkter i sökmotorer.
Uppdatering:
Efter publicering har CDON inkommit med en förtydligande kommentar.
Vår tidigare kommentar syftade till indexeringen, vilket vi även är öppna med i kvartalsrapporten. Dock så motsvarar inte artikelns graf våra siffror. Googles uppdatering ledde framför allt till att inaktiva länkar togs bort vilket påverkar Visibility Index – som inte är relaterat till plattformsbytet. Vi har noterat samma drop i Visibility Index, men har inte sett någon motsvarande förändring i trafikmängden vi får in. Vi fasthåller därför det vi kommunicerat tidigare, meddelar Christian Ranalli, Head of Performance Marketing hos CDON.